Urodziłem się w Harbinie, który był niegdyś głównym ośrodkiem administracyjnym Kolei Wschodniochińskiej. Z Chinami oraz z koleją związane były losy wielu Polaków, wśród nich również mojego ojca. W Harbinie ukończyłem Gimnazjum Polskie im. H. Sienkiewicza, tam też podjąłem studia: najpierw na Uniwersytecie Północnomandżurskim w czasie, gdy istniało tam cesarstwo Mandżukuo, później po 1945 roku na Politechnice Harbińskiej będącej instytucją podległą Kolei Wschodniochińskiej (po 1945 roku: Chińskiej Kolei Czangczuńskiej). Główne Warsztaty Mechaniczne kolei, które współtworzył mój ojciec, były moim pierwszym miejscem pracy po ukończeniu studiów.Wszystkie moje książki a jest ich już czternaście w mniejszym lub większym stopniu poświęcone są bliskiemu mi Dalekiemu Wschodowi, przede wszystkim Chinom. Do najważniejszych zaliczam: Fort Grochowski (Pojezierze, 1982), Architektura Chin (Arkady, 1986), Perłowy Trójkąt (KiW, 1987), Niezwykły rejs iw. Piotra i Pawła (Glob, 1989), Tajemnica Beniowskiego (Volumen, 1994), Michał Boym. Ambasador Państwa Środka (KiW, 1999). Książka Perłowy Trójkąt reportaż o newralgicznym trójkącie Kanton-Hongkong-Makao została w 1987 roku wyróżniona nagrodą Funduszu Literatury w dziedzinie literatury faktu.W 1988 roku reżyser Tadeusz Pałka z Wytwórni Filmów Dokumentalnych zaproponował mi uczestnictwo w sześciotygodniowej podróży po Chinach, w trakcie której powstało siedem filmów dokumentalnych, a wśród nich godzinny film o budowie kolei i o udziale w niej Polaków. Zostałem konsultantem ekipy i współautorem komentarzy do filmów. Musiałem w związku z tym odświeżyć wiadomości o wydarzeniach, jakie poprzedziły budowę kolei, oraz przejrzeć rozproszone informacje dotyczące udziału Polaków w tym przedsięwzięciu. Sporządzone wówczas notatki wykorzystałem w tej książce.